Matematik 3MH:
14. forelæsning
Fra naturfænomen til menneskeskabt objekt.
Forelæsningen vil i tilknytning til Katz kapitel 15.4, 16.2, 16.3
og 17.4-5 komme ind på, hvordan opfattelsen af matematikken ændredes gennem
1800-tallet, fra den blev betragtet som et naturfænomen omkring 1800 til
et menneskeskabt objekt i slutningen af århundredet. Denne ændrede opfattelse
skyldtes især udviklingen indenfor algebra og geometri.
- Udviklingen indenfor algebra gik fra en konkret aritmetisk algebra til
en axiomatisk, abstrakt teori. Denne udvikling vil blive skitseret, især
Hamiltons quaternioner, der var afgørende for udviklingen.
- Den ikke-Euklidiske geometri, omtalt sidste gang, var væsentlig for
den ændrede opfattelse af den syntetiske geometri, der kulminerede med
Hilberts axiomatisering heraf i 1899.
- Nogle af de nye emner, der fremkom i 1800-tallet, vil blive omtalt,
især kompleks funktionsteori og mængdelæren.
- Endelig gives et billede af matematikkens mere generelle udvikling,
dvs. med hensyn til institutioner, geografiske centre, tidsskrifter osv.
Nedenfor er links til nogle af de vigtigste transparenter anvendt
under forelæsningen:
- Britisk algebra
- Quaternionerne
- Webers axiomer for grupper 1882
- Aritmetik/algebra - geometri
- Aritmetiseringen af analysen
- Matematikken i 1800-tallet generelt