Kursusnavn: Matematikkens Historie

Forkortelse: Hist1

Kursusdesigner(e): Jesper Lützen

Størrelse: 7.5 ECTS

Placering: 2. eller 3. år, blok 4A

Udbydes: Hvert år

Formål: At give deltagerne en bred orientering i matematikkens historie.

Kompetencebeskrivelse: Efter gennemførslen af kurset skal den studerende kunne:

  1. Kommunikere mundtligt så vel som skriftligt om matematikkens historie.
  2. Bruge matematikkens historie i en undervisningssammenhæng, og mere generelt reflektere over matematikkens udvikling.
  3. Sætte et konkret stykke matematik ind i sin historiske sammenhæng.
  4. Finde litteratur (både primær og sekundær) om matematikkens historie.
  5. Give en matematikhistorisk analyse af en matematisk tekst fra fortiden.
  6. Selvstændigt formulere og analysere historiske spørgsmål og problemer inden for et begrænset område af matematikkens historie.
  7. Bruge matematikhistorien som baggrund for refleksioner over matematikkens filosofiske og samfundsmæssige stilling.

Desuden vil kurset give en sammenhæng mellem forskellige matematiske discipliner, som ikke altid fremgår af de mere snævre matematikkurser, og det vil hjælpe den studerende til at kunne formulere, diskutere og tage stilling til metamatematiske spørgsmål og modvirke den tendens til absolutisme som kan ligge i sædvanlig matematisk lærebogslitteratur. Den studerende vil se at der igennem tiden har været mange forskellige tilgange til matematik, og de vil blive præsenteret for tilfælde hvor der stadigvæk er forskellige syn på matematiske og metamatematiske spørgsmål. Det vil modne den studerendes syn på sit fag.

Emner: Hovedstrømninger i matematikkens idehistorie især i vesten. Differential- og Integralregningens forhistorie (1600-1665) behandles mere indgående.

Lærebøger og andet undervisningsmateriale: Victor Katz: "A History of Mathematics" Addison Wesley 1998.
J. Lützen og Kurt Ramskov: "Kilder til Matematikkens Historie". IMF, København 2003. Købes i Universitetsboghandlen.

Forudsætninger: De obligatoriske kurser på bachelorstudiet i matematik

Undervisningsform:

  1. 4 timers forelæsninger pr uge i 7 uger. Heri gives et overblik over matematikkens historie fra 2000 f.Kr til 2000 e.Kr i tilknytning til Victor Katz’s bog.
  2. 2 timers øvelser pr uge i 7 uger. Heri diskuteres originale kildetekster i tilknytning til Lützens og Ramskovs kildesamling.
  3. Gruppearbejde med et afgrænset emne i matematikkens historie (differentialregningens eller integralregningens forhistorie). Dette arbejde inkluderer litteratursøgning og udmunder i udarbejdelsen af et skriftligt essay.

Evalueringsform: Essayet evalueres med en karakter på 13 skalaen. Denne karakter er fælles for alle medlemmer i gruppen. I øvrigt evalueres kurset med en mundtlig prøve uden forberedelsestid, men med spørgsmålene opgivet på forhånd. Den samlede harakter findes som et vægtet gennemsnit af vurderingen af essayet og vurderingen af den mundtlige præstation. Essayet tæller 1/3 og den mundtlige præstation tæller 2/3. Ekstern censur

Bemærkninger: Kurset vil muligvis være (semi-) obligatorisk for opnåelse af undervisningskompetence i gymnasiet. Det vil være en god baggrund for Fagets Videnskabsteori.

 

 

.