Kursusnavn: Matematikkens Historie
Forkortelse: Hist1
Kursusdesigner(e): Jesper Lützen
Størrelse: 7.5 ECTS
Placering: 2. eller 3. år, blok 4A
Udbydes: Hvert år
Formål: At give deltagerne en bred orientering i matematikkens historie.
Kompetencebeskrivelse: Efter gennemførslen af kurset skal den studerende kunne:
Desuden vil kurset give en sammenhæng mellem
forskellige matematiske discipliner, som ikke altid fremgår af de mere snævre
matematikkurser, og det vil hjælpe den studerende til at kunne formulere,
diskutere og tage stilling til metamatematiske spørgsmål og modvirke den
tendens til absolutisme som kan ligge i sædvanlig matematisk
lærebogslitteratur. Den studerende vil se at der igennem tiden har været mange
forskellige tilgange til matematik, og de vil blive præsenteret for tilfælde
hvor der stadigvæk er forskellige syn på matematiske og metamatematiske
spørgsmål. Det vil modne den studerendes syn på sit fag.
Emner: Hovedstrømninger i matematikkens idehistorie især i vesten. Differential-
og Integralregningens forhistorie (1600-1665) behandles mere indgående.
Lærebøger og andet undervisningsmateriale: Victor
Katz: "A History of Mathematics" Addison Wesley 1998.
J. Lützen og Kurt Ramskov: "Kilder til Matematikkens Historie". IMF,
København 2003. Købes i Universitetsboghandlen.
Forudsætninger: De obligatoriske kurser på bachelorstudiet i matematik
Undervisningsform:
Evalueringsform: Essayet evalueres med en karakter på 13 skalaen. Denne
karakter er fælles for alle medlemmer i gruppen. I øvrigt evalueres kurset med
en mundtlig prøve uden forberedelsestid, men med spørgsmålene opgivet på
forhånd. Den samlede harakter findes som et vægtet gennemsnit af vurderingen af
essayet og vurderingen af den mundtlige præstation. Essayet tæller 1/3 og den
mundtlige præstation tæller 2/3. Ekstern censur
Bemærkninger: Kurset vil muligvis være (semi-) obligatorisk for opnåelse af
undervisningskompetence i gymnasiet. Det vil være en god baggrund for Fagets
Videnskabsteori.
.