Kursusnavn: Matematik i undervisningsmæsig sammenhæng

Forkortelse: UVmat

Kursusdesigner(e): Jesper Lützen, Kjeld Bagger Laursen, Niels Grønbæk, Inge Henningsen

Størrelse: 7.5 ECTS

Placering: 2. eller 3. år, blok 1A

Udbydes: Hvert andet år

Kompetencebeskrivelse: Kursets formål er at sætte deltagerne i stand til at gennemføre

tilegnelsen af et eller flere matematiske emner med henblik på at gøre

dette emne tilgængeligt for f.eks. en gymnasieklasse. Kursets arbejde

omfatter også tilgængeliggørelsen: overvejelser om og udarbejdelse af

undervisnings- og evalueringsmaterialer og, i videst muligt omfang,

gennemførelse af undervisningen (evt. i 'laboratorieform', under

medvirken af medstuderende)

   Kursusdeltagerne medvirker ved evaluering af de udarbejdede forløb.

Kursets produkt er, ud over undervisningsmaterialerne, hver enkelt

deltagers undervisningsportefølje.

Emner: Emner som kan bruges på gymnasieniveau, gerne set lidt fra over (Elementarmathematik vom höheren Standpunkte aus).

Eksempler:

Regressionsanalyse,

Lineær programmering,

Fraktaler,

Uendelighedsbegrebet,

Konstruktion med passer og lineal,

Transcendens af p,

Simulering,

Køteori

Lærebøger og andet undervisningsmateriale:

Forudsætninger: De obligatoriske bachelorkurser

Undervisningsform: Lidt forelæsninger og meget selvstændigt arbejde, gerne i grupper

Evalueringsform: De studerende udfærdiger undervisningsmateriale, og laver tilhørende teoretiske overvejelser i projektform

Bemærkninger: Denne beskrivelse er særdeles foreløbig.