Kursusnavn: Matematik i undervisningsmæsig sammenhæng
Forkortelse: UVmat
Kursusdesigner(e): Jesper Lützen, Kjeld Bagger Laursen, Niels Grønbæk, Inge
Henningsen
Størrelse: 7.5 ECTS
Placering: 2. eller 3. år, blok 1A
Udbydes: Hvert andet år
Kompetencebeskrivelse: Kursets formål er at sætte deltagerne i stand til at
gennemføre
tilegnelsen af et eller flere matematiske emner med henblik på at gøre
dette emne tilgængeligt for f.eks. en gymnasieklasse. Kursets arbejde
omfatter også tilgængeliggørelsen: overvejelser om og udarbejdelse af
undervisnings- og evalueringsmaterialer og, i videst muligt omfang,
gennemførelse af undervisningen (evt. i 'laboratorieform', under
medvirken af medstuderende)
Kursusdeltagerne medvirker ved
evaluering af de udarbejdede forløb.
Kursets produkt er, ud over undervisningsmaterialerne, hver enkelt
deltagers undervisningsportefølje.
Emner: Emner som kan bruges på gymnasieniveau, gerne set lidt fra over
(Elementarmathematik vom höheren Standpunkte aus).
Eksempler:
Regressionsanalyse,
Lineær programmering,
Fraktaler,
Uendelighedsbegrebet,
Konstruktion med passer og lineal,
Transcendens af p,
Simulering,
Køteori
Lærebøger og andet undervisningsmateriale:
Forudsætninger: De obligatoriske bachelorkurser
Undervisningsform: Lidt forelæsninger og meget selvstændigt arbejde, gerne
i grupper
Evalueringsform: De studerende udfærdiger undervisningsmateriale, og
laver tilhørende teoretiske overvejelser i projektform
Bemærkninger: Denne beskrivelse er særdeles foreløbig.