Kursusnavn: Geometri1
Forkortelse: Geom1
Kursusdesigner(e): Henrik Schlichtkrull, Ryszard Nest, Hans Plesner
Jakobsen
Størrelse: 7.5 ECTS
Placering: 1. år, blok 3B
Udbydes: Hvert år
Kompetencebeskrivelse: Her er først vores poetiske beskrivelse:
"Løsningsmængder til systemer af ligninger givet ved differentiable
funktioner i 3 variable gives en geometrisk fortolkning og danner
udgangspunkt for studiet og forståelsen af den indre geometri af
kurver og flader i rummet. Herved opnås en større og dybere forståelse
for fundamentale matematiske objekter såsom funktioner, afbildninger,
planen, rummet, afstande, Euklidiske rum samt mange videregående
operationer
involverende disse."
Vi kan ikke helt se, hvorledes disse er dækket, om overhovedet, af "de
8 kompetencer", men man kan dog sige, at kurset dog også berører alle
8 i større
eller mindre omfang.
Emner: Det nedenfor anførte er muligvis i overkanten, så det skal læses som
en maksimal-liste.
Baggrundsstof:
Invers funktionssætning; muligvis kun R2 ® R2.
Indre-produktrum af dimension 2. Diagonalisering af
symmetriske 2´2 matricer.
Kurver i rummet, krydsprodukt, indre produkt, kurvelængde,
Frenet's 3-ben, entydighed. Parametriserede
flader (!); definition, eksempler
(grafer, omdrejning etc.),
niveauflader, tangentplan,
parameterskift, diffeomorfi, 1. fundamentalform, ``indre
geometri'', kurvelængder og areal
på flader, isometri(?)
Gauss afbildningen, krumningsforhold, hovedkrumninger,
snitkrumning, geodæter (``ingen
acceleration set fra fladen''), 2. fund. form(?)
Teorema Egregium? (i ortogonale koordinater?)
Inddrage MAPLE, muligvis kun i projekter.
Lærebøger og andet undervisningsmateriale: Svært! Det bliver nok
forelæsningsnoter
Forudsætninger: An1, LinAlg, og MatE (eller andre kurser, der giver tilsvarende matematisk
modenhed)
Vi forudsætter, at de studerende har lært topologi i Rn,
funktioner af flere variable Rn ® R og
specielt, at de kender implicit funktionssætningen.
Dette er dækket af An1 og Linalg som de p.t. ser ud.
Undervisningsform: Dag&Tid& Aktivitet
Kort dag 9-10: Øvelser m. inst.
Kort dag10-12: Forelæsninger
Lang dag 10-12: Forelæsninger
Lang dag 13-14:
Opgavegennemgangstime
Lang dag 14-16: Øvelser m. inst.
Lang dag 16-17: Oplæg til nyt arbejde
ved læreren
Evalueringsform: Skriftlig eksamen + muligvis projekt(er). Ekstern censur
og karakter
Bemærkninger:
Lærerresourcer:
1. Lærer(e). Antal og
jobbeskrivelse: 1 lærer 4F + 1
opgavegennemgangstime + 1 oplægstime i 7 uger. Projektevaluering,
skriftlig eksamen.
2. Instruktorer eller andre hjælpelærere. Antal og
jobbeskrivelse: 1 eller 2 instruktorer 3-4 timer i 7 uger