Kursusnavn: Numerisk løsning af sædvanlige differentialligninger

Forkortelse: NumSDL

Kursusdesigner(e): Jens Hugger og Mogens Esrom Larsen

Størrelse: 7.5 ECTS

Placering: C-kursus i blok 1 år 2 eller 3

Udbydes: Hvert år, idet kurset er obligatorisk på 2. år af mat-øk. Man kunne muligvis forhandle med mat-øk om at de kunne benytte NumMAT som obligatorisk i stedet for. Dette ville kræve, at vi indlægger differensligninger her. Emnet passer ikke godt her, men det kunne måske gøres, mod at smide egenværdierne og lidt af ligningssystemerne ud af NumMAT. I så fald kunne kurset udbydes hvert andet år.

Kompetencebeskrivelse:

1. Tankegangskompetence dyrkes i høj grad. Et væsentligt mål er at de studerende opnår en fornemmelse for hvad der adskiller ”eksakt matematik” fra ”numerisk matematik”. Et  eksempel er: Hvis man beviser at en sætning holder asymptotisk for h->0, hvad sker der så når h=0.1? Hvornår kan man stå inde for et numerisk resultat (fejlestimering). Dette aspekt behandles dels gennem forelæsningerne og programmeringsprojekterne og i mindre omfang gennem opgaverne.

2. Problembehandlingskompetence trænes i høj grad gennem opgaverne.

3. Modelleringskompetence dyrkes ikke.

4. Beviskompetence dyrkes i begrænset udstrækning og specielt hvor beviser er ”nødvendige” i det praktiske arbejde med metoder. Fx beviset for konsistens, 0-stabilitet og konvergens af differensmetoder.

5. Symbol- og formalismekompetence. Idet symbolsproget i numerisk analyse ofte bliver meget omfattende tilstræbes det at de studerende vænnes til at benytte formalisme hvor det er nødvendigt og mindre formalisme hvor det er muligt.

6. Kommunikationskompetence dyrkes i middel grad gennem præsentation af opgaver for klassen, samarbejde om løsningsprocessen i opgaver og projekter i grupper, samt ved konsultation hvor man skal formulere sine problemer for læreren. 

7. Hjælpemiddelkompetence indenfor KIT trænes i høj grad gennem programmeringsprojekter og i mindre grad gennem opgaverne.

8. Repræsentationskompetence trænes i høj grad gennem præsentationen og sammenligningen af flere forskellige metoder til løsningen af det samme problem.

Emner:

  1. Introduktion til differens, kollokations og element-metoderne
  2. Konstruktion af differensoperatorer
  3. Konsistens, 0-stabilitet og konvergens for differensmetoder for u’=f
  4. De klassiske differensmetoder: 1-step og multistep, eksplicitte og implicitte for u’=f. (Differensligninger i forbindelse med multistepmetoder)
  5. Specialemner som tiden tillader: Systemer og højere ordens problemer. Konvektion/diffusion etc.
  6. Programmering (Ca. 2.5 ECTS point)

Lærebøger og andet undervisningsmateriale: Jens Hugger: Noter. Der er også lige kommet en Springer TAM bog som ser interessant ud.

Forudsætninger: Linalg1, An1, An2, Sand1/MI1 senest samtidig

Undervisningsform:

Forelæsninger i emne 1-4: Ca. 1 dobbeltforelæsning både den hele dag og den halve dag = 4 t. pr uge i ca. 7½ uge = 30 timer.

 Forelæsninger om programmering: Ca. 1 dobbeltforelæsning på den hele dag pr uge i måske 2-5 uger (Dette skal stadig planlægges).

 Opgaveregning og programmeringsprojekter og hjælp til projekter: 4 timer på den hele dag og 2 timer på den halve dag.

Jeg forestiller mig ca 2 timer pr uge hvor alle mødes og samler op, mens der resten af tiden arbejdes i grupper med mulighed for konsultation. 

Evalueringsform: Løbende vha programmeringsprojekter og opgaver. Med karakter? Ikke ekstern censur

Undervisningsbelastning:

1.      Lærer(e). Antal og jobbeskrivelse 1 lærer til teoriforelæsningerne, 1 lærer til programmeringsforelæsningerne. Lærerne foretager konsultationen.

2.      Instruktorer eller andre hjælpelærere. Antal og jobbeskrivelse 1 instruktor til øvelseskonfrontationerne.

Bemærkninger: Kurset svarer ganske nøje til det nuværende hovedfagskursus VNA (5 ECTS point + 5 ECTS point projekt) udvidet med en programmeringsdel på 2.5 ECTS point og uden stort projekt. Dette kursus har været holdt med ujævne mellemrum ca. hvert andet år.

Det er tanken at udbyde ca. 2 programmeringsdele. De enkelte studerende skal kunne tage den programmeringsdel de er ”kommet til”. Nogen vil altså tage prog.1 og nogen prog.2. Der vil muligvis kun være decideret undervisning til prog.1 mens prog.2 vil være selvstudium med vejledning. Evaluering gennem kursets opgaver og prgrammeringsprojekter.

NumODE bliver sandsynligvis obligatorisk på mat-øk studiet og valgfrit på alle andre studier i matematiske fag.