Kursusnavn: Numerisk løsning af partielle differentialligninger
Forkortelse: NumPDL
Kursusdesigner(e): Jens Hugger og Mogens Esrom Larsen
Størrelse: 7.5 ECTS
Placering: 2. eller 3. år, blok 4A
Udbydes: Hvert andet år.
Kompetencebeskrivelse:
1. Tankegangskompetence dyrkes ikke specielt, men trænes selvfølgelig under
alle omstændigheder til en vis grad. Et delmål er, at de studerende opnår en
fornemmelse for hvad der adskiller ”eksakt matematik” fra ”numerisk matematik”.
Et eksempel er: Hvis man beviser at en
sætning holder asymptotisk for h->0, hvad sker der så når h=0.1? Hvornår kan
man stå inde for et numerisk resultat (fejlestimering). Dette aspekt behandles
dels gennem forelæsningerne og programmeringsprojekterne og i mindre omfang
gennem opgaverne.
2. Problembehandlingskompetence trænes i høj grad gennem opgaverne.
3. Modelleringskompetence dyrkes ikke.
4. Beviskompetence dyrkes i middel udstrækning, dog især hvor beviserne er
konstruktive og forklarende for metoderne.
5. Symbol- og formalismekompetence dyrkes i høj grad. Kurset indeholder
tungt teoretisk stof som må behandles formalistisk korrekt for at de studerende
skal have en chance for at kunne følge med.
6. Kommunikationskompetence dyrkes i middel grad gennem præsentation af
opgaver for klassen, samarbejde om løsningsprocessen i opgaver og projekter i
grupper, samt ved konsultation hvor man skal formulere sine problemer for
læreren.
7. Hjælpemiddelkompetence indenfor KIT trænes i høj grad gennem
programmeringsprojekter og i mindre grad gennem opgaverne.
8. Repræsentationskompetence trænes ikke.
Emner:
Lærebøger og andet undervisningsmateriale: Brenner og Scott, The
mathematical theory of finite element methods. Springer. Endvidere notemateriale.
Forudsætninger: Linalg1, An1, An2, Sand1/MI1. Kendskab til programmering
som fx opnået gennem prog.1 og prog.2 modulerne (eller DIKU-kurser).
Undervisningsform:
Forelæsninger i emne 1-4: Ca. 1 dobbeltforelæsning både den hele dag og den
halve dag = 4 t. pr uge i ca. 7 uger + 1 ekstra dobbeltforelæsning d. 1. uge =
30 timer.
Teoristudier, opgaveregning og
programmeringsprojekter og hjælp til projekter: 6 timer på den hele dag og 2
timer på den halve dag.
Jeg forestiller mig ca. 2 timer pr. uge hvor alle mødes og samler op, mens
der resten af tiden arbejdes i grupper med mulighed for konsultation.
Evalueringsform: Skriftlig prøve i uge 9. (Kunne også være mundtlig, og
kunne også inddrage projekter og opgaver). Med karakter og ekstern censur
Undervisningsbelastning:
1.
Lærer(e). Antal og jobbeskrivelse 1 lærer til
teoriforelæsningerne. Læreren foretager konsultationen.
2.
Instruktorer eller andre hjælpelærere. Antal og jobbeskrivelse 1 instruktor til
øvelseskonfrontationerne.
Bemærkninger: Kurset svarer ganske nøje til det nuværende 3. årskursus Mat 3NA (5 ECTS
point) med mere opgaveregning og programmeringsprojekter. Dette kursus har
været holdt hvert andet år.
NumPDE bliver sandsynligvis valgfrit på alle studier i matematiske fag. Man
kunne sagtens tænke sig at fokus ændres fra gang til gang. Fx holder Rolf
Poulsen i dette semester et kursus som delvist er numerisk løsning af
parabolske differentialligninger med difdferensmetoder. (Det er vist det der på
MA-sprog hedder et fastemnekursus).