Kursusnavn: Matematikkens Videnskabsteori
Forkortelse: Vid
Kursusdesigner(e): Jesper Lützen og Ryszard Nest
Størrelse: 7.5 ECTS
Placering: 3. år 2 blok
Udbydes: Hvert år
Kompetencebeskrivelse:
Efter at have fulgt kurset kan den studerende:
Emner:
I det følgende kan ”matematik” mange steder erstattes med ”statistik”
Hvad har filosoffer og videnskabsfolk ment om matematik gennem tiderne
Lakatos’ Proofs and Refutations
Hvad er matematiske objekter (ontologi)
Bevisets særlige stilling. Computerbeviser, lange beviser, eksperimentel
matematik.
Aksiomer. Hvad er de. Særligt problematiske aksiomer: udvalgsaksiomet.
Formalisme, intuitionisme, logicisme
Matematisk estetik. Hvad er smuk matematik
Er matematik universelt
Statistikkens historie og grundlag. Baysianisme, subjektive sandsynligheder
Matematikkens plads stilling i andre videnskaber. Matematikkens
ubegribelige effektivitet.
Modelbegrebet (matematisk og statistisk)
Brug og misbrug af matematik og statistik
Matematik og samfund, politik og økonomi
Matematiske institutioner, skoler,
Det matematiske miljøs sociologi.
Fri matematisk forskning?
Hvem skal lære matematik, og hvor meget?
Matematik og køn.
De to kulturer.
Videnskabelig redelighed generelt og i matematik og statistik specielt.
Lærebøger og andet undervisningsmateriale:
Forudsætninger: Kan følges af alle på tredje år
Undervisningsform:
4 forelæsninger pr. uge i 6 uger
2 øvelses/diskussionstimer pr. uge i 6 uger
1 individuel afleveringsopgave midt i forløbet
1 gruppe projekt ved slutn. af kurset.
Kurset er fælles for matematikere og statistikere (aktuarer og mat-øk’ere) ,
men i nogle få af forelæsningerne vil de forskellige grupper af studerende
blive undervist hver for sig.
Desuden vil gruppeprojektet kunne afspejle studieretning
Evalueringsform:
Evalueres med karakter og ekstern censur.
1. afleveringsopgave tæller 1/3, sidste projekt tæller 2/3 af karakteren
Bemærkninger: