Rapport over Matematisk Afdelings studiestrukturudvalgs arbejde.

 

Bachelorstudiet. Følgende er et forslag til centrale afsnit i beskrivelsen af vores nye bachelorstudium:

 

En bacheloruddannelse i matematik skal indeholde 120 ECTS inden

for de matematiske fag. Heraf er 30 ECTS valgfri og 90 ECTS bundet til at bestå af kurserne An1, SaSt1, LinAlg, EMat,

Dis&Alg1, Geom1, An2, Alg2 og SaSt2 (i alt 67 ½ ECTS), samt Matematikkens Videnskabsteori (7 ½ ECTS) og bachelorprojekt (15 ECTS). 60 ECTS er helt valgfri studieaktiviteter på bachelorniveau.

Der er mulighed for at henlægge studieaktiviteter til andre universiteter

eller fag og erstatte nogle af dem med praktik. Sådanne aktiviteter skal godkendes

af studienævnet med mindre det drejer sig om de 60 helt valgfrie ECTS som tages ved Københavns Universitet. Hvis der er emnemæssigt overlap mellem kurser reduceres deres vægt tilsvarende.

En bacheloruddannelse i matematik giver ret til betegnelsen B.Sc. i matematik.

 

Det er muligt at tone matematikstudiet i følgende retninger:

1. Gymnasielærer: Skal ud over de obligatoriske kurser indeholde: Hist1,

Model og enten Aktuel eller Undervisning. I alt er 1 7/8 årsværk således

bundet. Det anbefales at mindst et kursus i matematikkens didaktik er

indeholdt. Desuden anbefales det at de helt valgfrie kurser udnyttes til

at opnå et etårigt sidefag i et andet gymnasiefag.

Denne toning giver ret

til betegnelsen B.Sc. i matematik efter gymnasieretningen.

 2. Industrimatematiker (eller erhvervsmatematiker eller anvendt matematiker): Skal ud over de obligatoriske kurser følge SaSt3,

NumSDL, NumPDL, SDL, PDL1, samt et kursus i Databaser. I alt er 2 ¼

årsværk således bundet.

Denne toning giver ret til betegnelsen B.Sc. i

matematik efter industriretningen (eller….).

3. Forskningsretningen: Skal ud over de obligatoriske kurser indeholde mindst to af følgende kombinationer:

  1. KomAn, An3, An4
  2. An3 og to af kurserne SDL, PDL, NumSDL, NumPDL
  3. Alg3, og to af kurserne Algeo, AlgTal, ElmTal og Krypto
  4. Geom2, RepLie, Topologi

Hvis en af de to kombinationer a eller b vælges skal studiet også indeholde enten c. eller d.

 Denne toning giver ret til betegnelsen

B.Sc. i matematik efter forskningsretningen.

4. Generalist: Ligner gymnasielærer men???? Denne toning giver ret til

betegnelsen B.Sc. i matematik efter generalistretningen.

Matematik deler indgang med bacheloruddannelsen i statistik, men Statistik

er ikke nævnt som en toning af matematik idet den ikke nødvendigvis vil

indeholde det obligatoriske program i matematik. Det kan den dog let gøre

ved et lille tilvalg.

 

 

1-Årigt Sidefag i Matematik

Det 1-årige sidefag i matematik består af kurserne: An1, SaSt1, LinAlg, Emat,

Dis&Alg1, Geom1, An2, Alg2, altså de obligatoriske kurser på bacheloruddannelsen på nær SaSt2.

 

 

 

Bachelorstudiet i matematik. Kassogram:

 

 

Blok1

Blok2

Blok3

Blok4

1. år A

An1

Linalg

Dis&alg1

An2

1. år B

 

MatE

Geom1

 

1. år C

SaSt1

 

 

Alg2

2. år A

NumSDL

(Aktuel)(Undervisning)

(MatFys)(DynSys)

OK1

 KomAn

(AlGeo)(AlgTal)

Hist1

(LAM)

2. år B

MI

 

(ElmTal)(Krypto)

Model

 (Geom2)(RepLie)

(AN4)(NumPDL)

2. år C

Alg3

(SDL)(PDL)

An3

 

SaSt2

 

Topologi

3. år A

 

Videnskabsteori

 

 

3. år B

 

 

 

 

3. år C

 

 

Bachelorprojekt

Bachelorprojekt

 

Kommentarer hertil:

Kurser i parentes udbydes kun hvert andet år. Når to kurser i parentes står ved siden af hinanden som f.eks. (Geom2)(RepLie) betyder det at de udbydes alternerende i lige og ulige år.

Alle kurser er en halv blok, altså 7,5 ECTS. Hvert kursus optager en hel og en halv dag, i den forstand at skemalagt kursusaktivitet skal ligge inden for dette tidsrum Derudover kan hvert kursus lægge beslag på endnu en hel dag af den studerendes aktivitet, idet en studerende forventes at følge to 7.5 ECTS kurser samtidigt.

 

Liste over mulige bachelorkurser

De med * markerede er obligatoriske kurser på bachelorstudiet i matematik

De med + mærkede kurser er obligatoriske i det som vores fakultet har valgt at kalde et etårigt sidefag. Et rigtigt sidefag er stadig på 1.5 årsværk og heri er alle de med * markerede kurser obligatoriske.

Gymnasiedirektoratet ventes at opstille vejledende faglige krav til at opnå undervisningskompetence i matematik i gymnasiet og HF. Disse krav forventes at blive de obligatoriske kurser på bacheloruddannelsen (markeret med *) samt Matematikhistorie og modellering (markeret med ¤) samt måske aktuel matematik eller undervisningsmatematik.

Analyse 1 * +, \\abel\lutzen\public_html\matstudium\Mat1.htm

Sandsynlighedsregning og Statistik 1 * +, http://www.stat.ku.dk/struktur/

Linalg * +, linalg.htm

Matematik E * +, \\abel\lutzen\public_html\matstudium\Mat3.htm

Diskert Mat 1 – Algebra 1 * +, \\abel\lutzen\public_html\matstudium\dis1-al1.htm

Geometri 1 *+, geo1.htm

Analyse 2 * +, an2.htm

Algebra 2 * +, \\abel\lutzen\public_html\matstudium\Al2.htm

Sandsynlighedsregning og Statistik 2 *, http://www.stat.ku.dk/struktur/

Mål- og Integralteori / Sandsynlighedsregning 1, misands1.htm

Komplex funktionsteori, koman.htm

Analyse 3 Hilbertrum, an3.htm

Analyse 4, an4.htm

Sædvanlige differentialligninger, sdl.htm

Introduktion til partielle differentialligninger, pdl.htm

Numerisk løsning af ordinære differentialligninger, numode.htm

Numerisk løsning af partielle differentialligninger, numpde.htm

Topologi, især algebraisk topologi, topologi.htm

Geometri 2, mangfoldigheder, geom2.htm

Repræsentationsteori og Liegrupper, replie.htm

Algebra 3, alg3.htm

Algebraisk geometri, algeo.htm

Elementær talteori, elmtal.htm

Algebraisk talteori, algnum.htm

Kryptografi, kryptografi.htm

Matematikkens historie ¤, \\abel\lutzen\public_html\matstudium\Hist1.htm

Dynamiske systemer DynSys.htm

Modellering ¤

Undervisningsmatematik, Undervisning.htm

Aktuel matematik, aktuel.htm

Logik og aksiomatisk mængdelære, logik.htm

Matematisk fysik, matfys.htm

Fagets videnskabsteori (det er lovkrav), videnskabsteori.htm

 

Kandidatstudiet. Følgende er et forslag til de centrale dele af studieordningen for kandidatuddannelsen i matematik:

 

Stk.1.

En bacheloruddannelse fra KU (København) giver automatisk adgang til kandidatuddannelsen i matematik så  længe den indeholder 90 ECTS kurser på bachelorstudiet i matematiske fag (Videnskabsteorikurset må ikke tælle med her) deriblandt alle kurserne: An1, SaSt1, LinAlg, MatE eller OK1, Dis&Alg1, Geom1, An2, Alg2 og SaSt2 (i alt 67 ½ ECTS) eller muliggør opfyldelse af dette krav ved op til 30 ECTS bachelorsupplering på kandidatuddannelsen (hvilket så vil være krav til kandidatuddannelsen for sådanne studerende).

 En bacheloruddannelse fra AU (Aarhus) eller SDU (Syddansk) i matematik opfylder de faglige forudsætninger for optagelse på kandidatuddannelsen i matematik.

 En bacheloruddannelse fra AAU (Aalborg) eller RUC (Roskilde) i matematik  opfylder de faglige forudsætninger for optagelse på kandidatuddannelsen i matematik. Dog vil der blive stillet individuelle krav vedrørende op  til 30ECTS bachelorsupplering på kandidatstudiet.

Andre forudsætninger vurderes i den aktuelle sag af studienævnet.

 

 

Beskrivelse af uddannelsen: (Ryger ned i §7 stk.3.1)

En kandidatuddannelse i matematik skal indeholde 90 ECTS aktivitet inden for de matematiske fag på kandidatniveau ud over eventuel bachelorsupplering, som kan have et omfang på op til 30 ECTS. (De fleste valgfrie bachelorkurser vil være på kandidatniveau). Heraf 30 ECTS speciale, som afsluttes mad et mundtligt forsvar samt 2 eller 3  fagprojekter på hvert 7 ½ ECTS og tilsammen højst 22 ½ ECTS point inden for mindst 2 forskellige emneområder i tilknytning til kurser på kandidatniveau.

For at sikre at den studerende får lært at samarbejde om matematik med

andre og at kommunikere sin viden til andre både på samme og lavere

matematisk niveau kræves det at den studerende på kandidatuddannelsen:

1. Deltager i gruppearbejde i et omfang på mindst 2 1/2 ECTS (dette tal

kunne evt. sættes op)

2. Afholder mindst et (kunne være to) seminarforedrag svarende til en

dobbelttime i et kursus på kandidatniveau.

3. Affærdiger mindst en artikel om matematik rettet mod et bredt publikum.

Det kunne være en avisartikel eller en artikel i FAMØS eller lignende. Det

er ønskværdigt men ikke nødvendigt, at disse artikler publiceres.

Aktiviteterne nævnt i punkt 2 og 3 skal forhåndsgodkendes og vejledes af en lærer ved

instituttet, og skal efterfølgende evalueres (kommenteres).

 

Aktiviteter på Kandidatstudiet kan i mange tilfælde erstattes med tilsvarende aktiviteter ved andre institutter og uddannelsesinstitutioner, og evt. med praktik. Sådanne kurser skal dog godkendes af studienævnet.

 

Også på kandidatuddannelsen skal der være muligheder for toning. De samme toninger som af bachelorstudiet kan komme på tale. Indtil videre er kun gymnasielærertoningen diskuteret.

 

Gymnasielærertoningen: Det anbefales at det 1-årige sidefag i et andet fag suppleres op til et 1 ½ årigt gymnasiesidefag og at det af kurserne Aktuel/Underv som ikke indgår på bachelorstudiet tages på kandidatstudiet. Desuden anbefales at der indgår mindst et kursus i matematisk didaktik. Studienævnet kan give tilladelse til at op til 10 ECTS af aktiviteterne indenfor de matematiske fag kan erstattes med kurser eller anden aktivitet inden for emner, som ikke nødvendigvis er af matematisk karakter, men som er relevante for kandidatstudiet.

 

Bemærkninger:

Kandidatstudiet kommer med andre ord til at bestå af:

Speciale: 30 ECTS

2-3 fagprojekter: 15-22 ½ ECTS

Kursusaktivitet eller lign. i matematiske fag: 45 eller 52 ½ ECTS (6 eller 7 kurser a 7 ½ ECTS) alt efter om der indgår 2 eller 3 fagprojekter.

30 ECTS som kan benyttes til følgende:

  1. Bachelorsupplering for de der optages uden at have de krævede 90 ECTS matematikkurser på bacheloruddannelsen.
  2. Supplering af 1-årigt sidefag til 1 ½ årigt sidefag.
  3. Mere matematik
  4. Kurser i andre fag, især sådanne der kan være relevante for kandidatstudiet i øvrigt.

Bemærk altså at en studerende ikke både kan bachelorsupplere og tage et halvt års kurser i andre fag. Dette vil normalt heller ikke være et problem, da en studerende, som har brug for bachelorsupplering typisk vil have taget andre fag på bachelorstudiet, eller endog have en bachelorgrad i et andet fag.

Bemærk at ovenstående beskrivelse af kandidatstudiet ikke indeholder et bredde eller et dybde krav, ud over det der er indeholdt i kravet om to fagprojekter inden for forskellige emneområder.

 

Kursusudbud på Kandidatstudiet

De fleste af de valgfrie kurser på bachelorstudiet er på kandidatniveau, og kan derfor indgå på kandidatstudiet med fuld vægt.

Derudover planlægges det årligt at afholde ca. 12 egentlige kandidatkurser på 7 ½ ECTS (dvs. 3 pr. blok). Disse kurser kan afholdes af fastansatte lærere. Desuden kan det påregnes at Ph.D studerende, Postdocs, gæster m.fl. kan bidrage til kursusudbudet på kandidatstudiet.

7 af de egentlige kandidatkurser kunne være fastemnekurser, nemlig 2 i analyse, 2 i algebra, 2 i geometri og topologi og 1 i matematikhistorie. Desuden bør studienævnet sikre sig at der årligt afholdes mindst et 7 ½ ECTS kursus om matematikdidaktik. Dette kunne passende afholdes af naturvidenskabsdidaktikcentret.